четвртак, 5. јун 2014.

Šta vozači treba da znaju o pneumaticima?

Za vozače je najbitnije da poznaju osnovne oznake na bočnoj strani svake gume. One mozda izgledaju zbunjujuće ali se vrlo lako dešifruju.


                                                Sl.1 Oznake na pneumaticima

Značenje oznaka:

205 - širina pneumatika [mm]
55 - visina pneumatika % ( da bi se dobilo u [mm] 205*55/100% )
R - oznaka za radijalne pneumatike
16 - prečnik naplatka izražen u inčima
94 - indeks nosivosti koji se na osnovu broja uzima iz tabele
V - indeks brzine koji se na osnovu slovne oznake uzima iz tabele

Dodatne oznake koje su bitne:

DOT 1314 - guma je proizvedena u 13 nedelji 2014 god.
 M+S - Mud + Snow (Blato+Sneg) namenjeno za vlažne i zimske uslove
* - pahulja oznaka za zimske pneumatike

Osnovna podela pneumatika prema vremenskim prilikama:
  1. Letnji pneumatici
  2. Zimski pneumatici
  3. All-Season pneumatici (za sve sezone)
Letnji pneumatici



                                                      Sl.2 Letnji pneumatik

Letnji pneumatici su napravljeni da imaju najbolje karakteristike pri temperaturama iznad 7 °C. Osnovna vizelna odlika ovog tipa pneumatika su tri kišna kanala koja sluze za sprecavanje akvaplaninga. Akvaplaning je pojava koja se stvara na putevima koje su prekriveni većom količinom vode.
Kombinacijom gume sa lošom otpornošću na akvaplaning, nedovoljno dubokih šara, neprimerene brzine dolazi do formiranja sloja vode između pneumatika i kolovoza.

                           Sl.3 Formiranje sloja vode između kolovoza i pneumatika

U sledećoj tabeli možete videti kako dubina šare utiče na akvaplaning

Tabela 1 Uticaj dubine šare na akvaplaning

Zimski Pneumatici

                                                               
                                                       Sl.4 Zimski pneumatik

Zimski pneumatici imaju najbolje karakteristike pri tempearturama ispod  7 °C. Izrađeni su od takve komponente da pri niskim temperaturama imaju najbolje prijanjanje naročito pri snežnim uslovima.Vožnja zimskih pneumatika pri temperaturama iznad 7 °C dolazi do ubrazanog trošenja pneumatika i habanja. Životni vek gume se značajno smanjuje a i vozne karakteristike su znatno lošije. Zato treba kada se za to stvore uslovi zameniti odgovarajućim pneumaticima.

                                    
                     Sl.5 Zaustavni put pneumatika pri različitim temperaturama

                          Sl.6 Nalepnica koja se nalazi na svakom novom pneumatiku

Sa leve strane slovne oznake koje su predstavljene i bojama označavaju potrošnju goriva gde je A najmanja potrošnja a G visoka potrošnja ali u skladu sa regulativama EU. Ovakve oznake se mogu naći i na različitim električnim uređajima tipa bele tehnike, televizora itd. Pored ovih oznaka se nalazi ocena pneumatika na otpornost na akvaplaning gde kao i kod potrošnje imamo oznake od A-G i značenje je u principu isto. Ispod ove dve vrste onaka imamo nivo buke koje pneumatik pravi. U zavisnosti od broja krivih crnih linija je i nivo buke. Jedna linija je mala dok je 3 velika buka ali sve u skladu sa EU regualtivama o nivou buke pneumatika. 

All-Season pnematici

Gume za sve sezone predstavljaju pokušaj da se napravi guma koja bi bila kompromis između dobrog ponašanja na suvom i vlažnom putu leti, i dobrog ponašanja u zimskim uslovima, kada su na putu sneg i led. Smeša koja je namenjena letnjim uslovima ne može biti jednako dobra i na snegu i ledu. Zato su ove gume najčešće loš izbor – nisu ni dobre letnje, ni dobre zimske gume. Vodeći svetski proizvođači ih sve manje proizvode.

Pritisak

Pritisak u pneumaticima je jako bitan faktor prilikom njihove same ekploatacije. Svaki proizvođač automobila u svojim priručnicima je naglasio koji pritisak treba da bude u kom pneumatiku u zavisnosti od eksploatacije. Suviše nizak pritisak može dovesti do ubrzanog habanja pneumatika usled povećane kontaktne površine sa podlogom, i životni vek ovakvo napumpanih pneumatika je kratak. Pored trajanja pneumatika i potrošnja vozila će biti veća zbog povećanog trenja. Suviše visok pritisak omogućuje manju potrošnju ali i smanjenu bezbednost kao i kratak vek pneumatika. Stabilnost vozila sa prepumpanim pneumaticima je manja. Opterećenje zidova pneumatika je povecana i doći će do prevremenog pucanja.

Takođe jako bitan faktor jeste i dubina šara na pneumaticima. U Srbiji zakonski minimum dubine sara je 
1.6 mm, moja peporuka je da ne "čekate" ovu dubinu već ih menjati znatno ranije. Na svakim pneumaticima se nalazi tzv. markeri koji označavaju minimum dubine kada bi trebalo razmisljati o zameni. Oni se nalaze duž  pneumatika na gazećem sloju.

Sl. 7 Markeri na pneumatiku

Na sledećem dijagramu možete videti zaustavni put pneunatika od zavisnosti dubine šare.


Zaključak

Prilikom kupovine nove gume treba obratiti paznju na sve navedene karakteristike, ne treba kupiti najjeftiniju gumu sa lošim karakteristikama. Ne zaboravite gume na vozilima predstavlaju prvu liniju očuvanja vaše bezbednosti na putu zato ne treba štedeti previše pri kupovini. O novim gumam treba razmišljati u napred.


Autor: Janko Đurđević



Нема коментара: