недеља, 17. август 2014.

Sve o antifrizu i njegovoj zameni

Antifriz je rashladna tečnost koja se u odredjenom procentu meša sa destilovanom vodom i ima višu temperaturu ključanja i nisku temperaturu mržnjenja. Možemo da razlikujemo 3 tipa antifriza:

  1. IAT - Period zamene je 2 godine
  2. HOAT - Period zamene je 3 godine
  3. OAT - Period zamene 5 godina
Takodje se antifrizi razlikuju i po boji ali to ne definiše njihovu vrsti ili tip. Oni se još i označavaju i G11 i  G12 to su oznkaje koje koristi WV. G11 su antifrizi koji koriste starija vozila a G12 se koristi kod vozila koja imaju aluminijumski hladnjak odnosno sva novija vozila, period zamene G12 je 5 godina. Kao što sam napisao na početku antifrizi imaju veću trmperaturu ključanja od vode koje se ranije koristila i ima antikorozivna svojstva što ga čini idelanim rashladnim sredstvom. U koncetraciji 1:1 temperatura ključanja je 107°C a temeratura mržnjenja je - 34°C.
Osim ovih, antifriz ima i druga svojstva. Neka od njih su: sprečava penušanja, sprečava taloženje, sprečava stvaranje kamenca, podmazujuća svojstva...Nekada se kao antifriz koristio metanol (metil-alkohol), a danas se koristi etilen glikol. Za razliku od metanola i vode, etilen glikol veoma slabo isparava.
Treba imati na umu da je etilen glikol otrovan za ljude i životinje, tako da pri rukovanju i odlaganju treba biti izuzetno pažljiv! Kao što nije preporučljivo koristiti čistu vodu, tako nije preporučljivo ni koristiti čist antifriz. Najbolji rezultati se postižu mešavinom optimalnih količina vode i antifriza. Najbolje je koristiti destilovanu vodu, jer se na taj način izbegava stvaranje kamenca. Takođe, nikada nemojte mešati različite tipove antifriza! Ako niste sigurni koji se antifriz nalazi u rashladnom sistemu automobila, promenite rashladnu tečnost.


Temperatura mržnjenja u zavisnosto od koncetracije

Mešavina antifriza i destilovamne vode zavisi od spoljne temperature i vremeskih prilika odnosno geografskog područija u kojoj se vozilo nalazi. U predhodnoj tabeli možete videti temperaturu mržnjenja u zavisnosti od koncetracije. 


Postupak zamene


Pre zamene treba utvrditi mesta za ispuštanje zaostalog vazduha ili mesta za ozračavanje sistema. To je mali ventili koji nakon zamene treba malo odviti kako bi zaostali vazduh izašao iz sistema. U koliko bi se ova procedura propustila onda bi došlo do neravnomernog hladjenja motora, stvaranja vazdušnih dzepova u bloku motora i ostećenja. Ovi ventili se nalaze na najčešće na bloku motora, na ulazu u vozilo odnosno na crevu koje služi za ubacivanje tople vode zbog grejanja vozila, i kod nekih se nalazi i na hladnjaku.

Nakon sto smo utvrdili gde nam se nalaze ventili za ozračavanje sledi ispuštanje starog antifriza. Odvijamo čep na prelivnoj boci i skidamo crevo koje se nalazi na samom dnu hlanjaka. Posto je antifriz otrovna supstanca treba ga ispustati u neku posudu, a kasnije ga odložiti do najbližeg servisa koji će ga pravilno skladištiti. Nakon ispuštanja treba ceo sistem isprati. Ja to radim na sledeći način, pre vraćanja creva na hladnjak sipam u prelivnu bocu čistu vodu mozda nekih 2-3L, onda se crevo vrati i u sitem sipam čstu vodu i pustim da motor radi 2-3 min. Ispuštam tu vodu i vračam crevo na hladnjak.

U odvojenu posudu, po meni najbolje je balon od 5 L razmutiti željenu koncetracju antifriza i destilovane vode prema tabeli koja se nalazi na poledjini svakog pakovanja antifriza. Potom sipati u sistem dok se nivo na prelivnoj boci ne nadje izmedju min i max, zatim proveriti da li negde curi i startovati motor. Odviti malo ventile za ozracavanje i kada na njima podje tecnost zatvoriti ih, Postupak ozračavanja je zavšen. Ventili se najčesće otvaraju rukom, za njih nije potreban nikakav alat. U koliko se nivo antifriza u prelivnoj boci smanjio dodati još sve dok se nivo ne stabilizuje izmedju min i max.

Ovo je kompletna filozofija zamene antifriza, ukoliko niste sigurni da li možete sami da uradite ovo kosultujte nekog ko je već radio ili vozilo poverite servisu. Na snimku možete videti kao se vrši zamena na Dacia Logan.