недеља, 4. септембар 2016.

Trošenje kočionih obloga

Uz nekoliko izuzetaka, sva putnička vozila na prednjoj osovini imaju kočione sisteme sa
diskovima. U zavisnosti od opterećenja, na zadnjoj osovini koriste se kočioni sistemi ili sa
diskovim ili sa dobošima.

Visoko mehaničko i termičko opterećenje kočionog sistema

Sila noge koja se prenosi sa kočione papučice, uz pomoć kočionog sistema, pritiska
kočionu pločicu na kočioni disk. Kao posledica dejstva frikcione sile veliki deo kinetičke
energije, energije kretanja vozila pretvara se u toplotu u veoma kratkom vremenskom
periodu. Mehaničko i toplotno opterećenja koja tom prilikom nastaje veoma utiče na
kočioni disk i kočione pločice. Sila kočenja koja nastaje tokom zaustavljanja vozila može,
u ekstremnim slucajevima, da postigne vrednost koja je višestruko veća od maksimalne
snage motora.

Suštinski zahtevi koji se postavljaju pred kočioni sistem

Suštinski zahtevi koji se postavljaju pred kočioni sistem mogu se sažeto formulisati na
sledeći nacin:

  • Postizanje što kraćeg zaustavnog puta pod svim uslovima eksploatacije vozila
  • Dobar komfor kočenja (bez vibriranja, bez škripanja, dobar osećaj na kočionoj papučici)
  • Adekvatni vek trajanja potrošnih delova.

Što se tice kočionih diskova i kocionih plocica kao osnovnih, funkcionalnih, elemenata u
procesu kočenja, to znači:

  • Stabilnost vrednosti koeficijenta trenja unutar veoma širokog raspona temperatura
  • Mala zavisnost koeficijenta trenja u odnosu na silu pritiska između frikcionih elemenata, brzine i atmosferskih uticaja
  • Dobra mehanička čvrstoća i otpornost na deformacije
  • Habanje u okviru propisanih graničnih vrednosti
  • Tolerancije za sastavne delove unutar propisanih graničnih vrednosti
  • Adekvatno “trošenja”, habanja, kontaktnih površina: obloga kočionih pločica i kočionihdiskova.

Kocioni diskovi i obloge kočionih pločica, u svom kofunkcionisanju, od presudnog su
značaja za bezbednost. Zahtevi koji im se postavljaju mogu da se dostignu isključivo
korištenjem onih komponentama koje su konstruisane upravo za dotično vozilo.
Ugrožavanje lične bezbednosti, kao i gubitak komfora prilikom kočenja i skraćenje “veka”
trajanja kočionih elemenata može se izbeći pravilnim održavanjem.

Odvajanje mase obloge izazvano korozijom


Uzrok:
  • Odvajanje na ivicama izazvano upotrebom novih kocionih plocica na izrazito istrošenim kocionim diskovima
  •  Nedovoljna silla potiskivanja plocice ka disku
  • Druga mehanička preopterecenja
  • Često visoko termičkoopterecenje kocionih obloga plocica
  • Frikcioni materijal postaje
  • porozan (kompletno ili lokalno)
  • Odvaljuje mase obloge izazvano rdj om
  • Jasni tragovi rđe na pločasto nosacu obloge
  • Ostaci od lepka
  • Na nosaču obloge mogu se videti ostaci slojeva kocione obloge iz me djusloja
Odvajanje mase obloge izazvano termickim razaranjem


Objašnjenje:
Obloge kočionenih pločica bile u duže od  15 - 20 min. izložene temperaturi iznad maksimalno dozvoljene. Prilikom toga dolazi do razaranja sastojaka koji su znacajni faktor za vezu.

Izazvano mehaničkim uticajima


Objašnjenje:

Kočione pločice mogu se oštetiti prlikom pada ili pri neadekvatnoj montaži ili do deformacije dolazi usled ekstremnih naprezanja u kočionim čeljustima.

Odvajanje frikcionog materijala izazvano nepravilnostima u procesu proizvodnje


Objašnjenje:

• Metalni nosač obloge je gladak ili  je lepak samo delimično vidljiv
• Adheziv nije OK. Međusloj nepravilno raspoređen.

Oštećenja koja nastaju tokom eksploatacije Pukotine na površini




Procenjivanje nedostataka kocionih plocica i kocionih diskova
Tehnicke informacije - TEXTAR

Нема коментара: